Ilse Joris
°Congo-Kinshasa
Ilse Joris werd geboren in Leopoldstad (1958) thans Kinshasa in Congo. Ze woont in Kontich in de provincie Antwerpen.
Als gewezen leerkracht zedenleer is ze erg begaan met maatschappelijke thema’s. De toeschouwer wordt aangespoord om uit zijn/haar comfortzone te komen. Op heel wat van haar werken zijn, op het eerste zicht, onsamenhangende beelden te zien. Zo nodigt ze de kijker uit om op een andere manier waar te nemen.
Ze behaalde ook het diploma psychologisch assistent. De menselijke psyche, verbondenheid en existentiële twijfel zijn terugkerende thema’s in haar werken.
Aan de kunstacademie te Hove behaalde ze in 2016, met grootste onderscheiding, het getuigschrift tekenkunst van de hogere graad. De invloed van haar leraar, de bekende kunstenaar Gideon Kiefer, is nooit ver zoek.
Momenteel volgt ze een vijfjarige multidisciplinaire opleiding onder de naam ‘project’.
Ilse Joris
°Congo-Kinshasa
“Good art is not what it looks like, but what it does to us.”
Voor mijn werken laat ik me inspireren door fotografisch materiaal uit tijdschriften en sociale media. Beelden worden geselecteerd omdat ze me raken en omdat ik ze kan linken aan de actualiteit of maatschappelijke veranderingen. De waargenomen beelden beginnen een eigen leven te lijden in mijn chaotische hoofd en krijgen een nieuwe figuratieve vorm. Daaruit ontstaat een oorspronkelijk werk
Het gevoel en het beeld dat ik wil overbrengen zijn voor mij helder. Omdat ik niet van banaliteit hou, is de realisatie ervan een proces waarbij zoeken, voelen, onmacht en twijfel vaak de overhand hebben. Kenmerkend voor mijn werken zijn de toevoegingen van menselijke figuren. Ze zijn een rode draad die het verhaal dragen. Ik vind een werk geslaagd als een toeschouwer betrokken kan blijven kijken.
In de loop der jaren is mijn stijl minder surrealistisch geworden maar niet minder bevreemdend. Wellicht onder invloed van mijn gewezen leraar Gideon Kiefer van wie ik veel geleerd heb.
Ik hou ervan verschillende technieken te gebruiken. Ik ben gestart met tekenen en heb een voorkeur voor houtskool. Nadien ben ik beginnen schilderen; eerst met acryl, dan met olieverf. Daarna waagde ik me aan grafiektechnieken: lino en ets.
Sinds kort maak ik werken op basis van ecoprint. Zo blijkt het drukken met paddenstoelen of bladeren en het hameren van bloemen mooie resultaten te geven.
Ik schilder ook graag portretten met acrylverf. Omdat het een reproductieve activiteit is brengt het me in een toestand van meditatieve rust.
Het liefst werk ik op papier. Je kan er alle kanten mee op maar het is ook telkens erop of eronder.
Een werk is voor mij pas geslaagd als ik erin gelukt ben om een bepaald gevoel, emotie en beeld over te brengen op de toeschouwer. Dit kan soms lang duren….
Good art is not what it looks like but what it does to us.